Talentontsluiting
Innovatieklimaat
Leiderschapsdynamiek
DNA-Positionering
Bestemming-Transformatie
 
Bestemming-Transformatie - Dilemma
  • Consumenten, media en samenleving rekenen radicaal af met organisaties die louter winstgedreven zijn en integriteit verloren hebben.
  • Er is een sterk toenemende vraag aan nieuwe waarden bij een organisatie, gericht op welzijn, duurzaamheid, vernieuwing, zingeving en verantwoord ondernemen.
  • Medewerkers binnen organisaties zijn verandermoe. De zoveelste verandering stuit op weerstand. In ruim 70% van de veranderprocessen worden doelstellingen niet behaald.
  • Verandering is meestal van bovenaf gedreven en op basis van economisch-bedrijfsmatige gronden. Rationele, maatschappelijke argumenten en onderbouwing voor een transitie naar een opnieuw rationeel, financieel-economisch einddoel van de organisatie.
  • Organisaties willen transformeren, maar weten niet hoe.
  • De huidige markt vraagt om creatieve teams en patroondoorbrekende oplossingen.
  • Afnemers, partners, klanten en medewerkers verlangen consistentie met de waarden die een organisatie uitdraagt zoals duurzaamheid en milieuvriendelijkheid.
  • De samenleving verlangt steeds meer onderscheidend vermogen van een organisatie.
  • Organisaties moeten ‘adaptive to change’ en veerkrachtig zijn in snel veranderende tijden.
  • Betrokkenheid en zingeving maken mensen pas actief betrokken.
  • Bij verandering vergeten we de zingeving en emotionele gronden van alle betrokkenen effectief in te zetten.
  • Het maakbaarheids-denken en éénrichtingsaansturing zijn versleten modellen waarmee de slag niet meer gemaakt kan worden.